2013-12-16 16:43:13

Pozitivnim iskustvima učitelji mogu pobuditi zanimanje djece za svoj predmet

Županijski stručni skup učitelja fizike, u organizaciji prof. Ružice Kruljac, posjetio je istaknuti znanstvenik Vladis Vujnović. Prije samog predavanja na stručnom skupu odgovorio nam je na nekoliko pitanja.

Pozitivnim iskustvima učitelji mogu pobuditi

zanimanje djece za svoj predmet

Gospodin Vujnović, Naše novinarke i v. d. ravnatelja Jasminka Falamić

 Gospodine Vujnoviću, istaknuti ste astronom, fizičar, znanstvenik, fakultetski predavač, vođa različitih projekata, član domaćih i međunarodnih društava. Kada ste se počeli baviti znanstvenim istraživanjima?

Mene je astronomija počela zanimati još prije osnovne škole, a znanstvenim istraživanjima sam se počeo baviti kada sam dublje ušao u tematiku svoje ljubljene fizike.

 Možete li nam reći nešto o svom školovanju? Jeste li već u osnovnoj školi znali da se želite baviti fizikom i astronomijom?

Ja sam diplomirani fizičar. Uvijek sam se zanimao za zvijezde i svoja sam prva istraživanja temeljio na astronomiji, prvi  zadatak mi je bio predavanje astronomije – to je bilo na početku moga fakultetskoga obrazovanja, usput sam  proučavao astronomsku literaturu. Pokušao sam odabrati  područje astronomije koje ću istraživati. Ubrzo sam dobio priliku za stručno usavršavanje  u Engleskoj, tamo sam  izradio doktorsku disertaciju u području atomske spektroskopije. To je  fizika u boji. U osnovnoj sam se školi zanimao za fiziku, ali nisam znao da ću se time baviti,  želio sam biti Mozart.

 Zalažete se za popularizaciju znanosti i zbog toga ste odlikovani i nagradama. Na koje se sve načine može potaknuti istraživačko mišljenje u djece?

Djeci treba omogućiti da sami rade i istražuju, da rade svojim rukama. To je važno, npr. u osnovnoj školi  djeca  mogu izvoditi jako zanimljive pokuse s magnetima ili istraživati struju. Iz takve vrste rada lakše donose zaključke. Iako je mlade teško zainteresirati za znanstvena pitanja ako u čovjeku ne postoji iskra.

 Školovani ste klavirist. Postoji li povezanost između znanosti i glazbe?

Naravno da postoji. Čovjek se drugačije razvija kada se bavi i glazbom i znanošću. Ja sam završio srednju glazbenu školu, ali akademiju nisam. Još danas pamtim neke skladbe iz mladosti, jer  svaki dan sviram i učim nešto novo.

Autor ste brojnih znanstvenih radova, istraživali ste ultraljubičasto zračenje i geomagnetsko polje. Možete li nam o tome nešto reći?

Ultraljubičasto zračenje je dio zračenja koje dolazi sa sunčanim zrakama i od njega pocrnimo. U posljednjih 25-30 godina jedan je sloj u atmosferi, koji upija to zračenje, oslabio, tako imamo više ultraljubičastog zračenja i više pocrnimo. Mnoge kožne bolesti nastaju zbog prevelikog izlaganja sunčevim zrakama i ultraljubičastom zračenju.

Magnetsko polje je važno u primjeni u zrakoplovstvu. Vrlo je važno za uređaje za orijentaciju na aerodromima.

Čime se sada bavite? Što istražujete?

Sada pišem predavanja. Istražujem i pokušavam na najjednostavniji način objasniti osnovne fizikalne pojmove, npr. što je to energija.

 Što biste preporučili našim učiteljima i učenicima?

Preporučio bih im da vole predmet koji predaju i da svoja pozitivna iskustva prenose na  djecu. Ipak se u djeci može potaknuti zanimanje za svaki predmet, tako i za fiziku.

Intervju vodile: Leona Čakić, Lucija Katruša, Petra Stražanček, 7.b


Osnovna škola Dore Pejačević Našice